LIVE: Kult Masek
na dvorku Petrohradské
03. 09. 2024 19:00
Vstupné: dobrovolné
Entry: donation
A showcase of live acts with the focus on contemporary music production. We will present a broad variety of quality acts from the Czech alternative scene in the fourth year by music dramaturgist Mojmir Mechura.
Průřez živého umění se zaměřením na současnou hudební produkci. Pod dramaturgickým vedením Mojmíra Měchury již čtvrtým rokem představíme širokou škálu vystoupení z české alternativní scény.
Průřez živého umění se zaměřením na současnou hudební produkci. Pod dramaturgickým vedením Mojmíra Měchury již čtvrtým rokem představíme širokou škálu vystoupení z české alternativní scény.
Kult Masek is the solo project of Prague-based musician Michael Nechvátal, who is known from a few other projects with relevance within the experimental music community in the Czech Republic and Slovakia - be it the modular-based noise duo Jasnovidec (with fellow synth player Daniel Jakeš) or the formation around Stoned-to-Death label 'inner circle' Raw Deal, which takes inspiration from 70s krautrock and translates it into a contemporary environment.
Collaborating artists involved with Kult Masek are diverse and include names such as Koruth, Petr Vrba, Obelisk of Light and a few others. Kult Masek is quietly but steadily evolving in his sound and intensity of recorded and live-performed material. From a fascination with berlin-school like arpeggios and heavy organ backgrounds, Kult Masek is moving towards a more profound and meditative soundscape which dwells on texture and exploitation of the sonic possibilities of the modular system.
On his latest release, Walnut Instrument/Ballet for Skeptics, an increasingly sophisticated effort to find the most organic synthesized sound is the leading inspiration. Whilst a re-visit to the artist's discography shows a clear development of timbres and topics, the basic principle of approach remains unchanged. Kult Masek sticks to simple tools of synthesis, sound creation and arrangement, perhaps in a continually reductive way. It is possible to label his output as purist or even minimalist.
Collaborating artists involved with Kult Masek are diverse and include names such as Koruth, Petr Vrba, Obelisk of Light and a few others. Kult Masek is quietly but steadily evolving in his sound and intensity of recorded and live-performed material. From a fascination with berlin-school like arpeggios and heavy organ backgrounds, Kult Masek is moving towards a more profound and meditative soundscape which dwells on texture and exploitation of the sonic possibilities of the modular system.
On his latest release, Walnut Instrument/Ballet for Skeptics, an increasingly sophisticated effort to find the most organic synthesized sound is the leading inspiration. Whilst a re-visit to the artist's discography shows a clear development of timbres and topics, the basic principle of approach remains unchanged. Kult Masek sticks to simple tools of synthesis, sound creation and arrangement, perhaps in a continually reductive way. It is possible to label his output as purist or even minimalist.
Kult Masek je sólový projekt pražského hudebníka Michaela Nechvátala, který je známý z několika dalších projektů, jež mají výrazné postavení v experimentální hudební scéně v Česku a na Slovensku – ať už jde o modulárně založené noisové duo Jasnovidec (společně s Danielem Jakešem) nebo formaci kolem „úzkého kruhu“ Stoned-to-Death labelu Raw Deal, která čerpá inspiraci z kraturocku 70. let a překládá ho do současného prostředí.
Spolupracující umělci spolčení s Kultem Masek zahrnují jména jako Koruth, Petr Vrba, Obelisk of Light a několik dalších. Kult Masek se pomalu, ale stabilně rozvíjí v rámci vlastního zvuku i intenzity nahraného a živě prováděného materiálu. Od fascinace berlínskou školou s arpeggii a těžkými varhanními podklady se Kult Masek posouvá k hlubší a meditativní zvukové krajině, která se zaměřuje na texturu a využití zvukových možností modulárního systému.
Na jeho posledním releasu, Walnut Instrument/Ballet for Skeptics, je hlavní inspirací stále sofistikovanější snaha najít nejorganičtější syntetizovaný zvuk. Přestože opakovaný poslech jeho diskografie ukazuje jasný vývoj zvuků a témat, základní přístup zůstává nezměněn. Kult Masek se drží jednoduchých nástrojů syntézy, tvorby zvuku a aranžování, možná stále více reduktivním způsobem. Je možné jeho tvorbu označit jako puristickou či dokonce minimalistickou.
Spolupracující umělci spolčení s Kultem Masek zahrnují jména jako Koruth, Petr Vrba, Obelisk of Light a několik dalších. Kult Masek se pomalu, ale stabilně rozvíjí v rámci vlastního zvuku i intenzity nahraného a živě prováděného materiálu. Od fascinace berlínskou školou s arpeggii a těžkými varhanními podklady se Kult Masek posouvá k hlubší a meditativní zvukové krajině, která se zaměřuje na texturu a využití zvukových možností modulárního systému.
Na jeho posledním releasu, Walnut Instrument/Ballet for Skeptics, je hlavní inspirací stále sofistikovanější snaha najít nejorganičtější syntetizovaný zvuk. Přestože opakovaný poslech jeho diskografie ukazuje jasný vývoj zvuků a témat, základní přístup zůstává nezměněn. Kult Masek se drží jednoduchých nástrojů syntézy, tvorby zvuku a aranžování, možná stále více reduktivním způsobem. Je možné jeho tvorbu označit jako puristickou či dokonce minimalistickou.
Provoz kulturních aktivit Petrohradská kolektiv je v roce 2024 finančně podpořen Ministerstvem kultury ČR, Hlavním městem Praha a Městskou částí Prahy 10, Národním plánem obnovy ze zdrojů Evropské unie.
The production of the cultural activities of the Petrohradská kolektiv is financially supported in 2024 by the Ministry of Culture of the Czech Republic, Capital city of Prague, and the Municipal District of Prague 10.